2025-01-24
EU:s AI Act, eller AI-förordningen på svenska, har gjort något som många stora regelverk gör: den har skapat både möjligheter och oro. För utbildare och offentlig förvaltning innebär detta att AI:s potential nu ska balanseras mot tydliga regler och ansvarsområden. När IMY och DIGG fick uppdraget att utforma nationella riktlinjer för generativ AI, var det inte bara en teknisk fråga – det var en strategisk. Med 18 delar över sju områden kan dokumentationen verka lika ogenomträngligt som en juridisk labyrint. Men i grunden kokar allt ner till en kärna: ha en plan, skydda personuppgifter, analysera risker och upphandla medvetet. Generativ AI är inte en lösning utan en verktygslåda, och precis som med alla verktyg är det användningen som gör skillnaden.
Varför spelar generativ AI roll för dig? Svaret är enkelt: för att det redan förändrar hur vi arbetar och lär oss. Skolverkets undersökning visade att nästan hälften av alla grundskolelärare använder AI-tjänster, och användningen är högre bland äldre elever och deras lärare [1]. Det är inte bara en trend, det är en rörelse. Offentlig sektor (inklusive skolan) har identifierats som ett av de områden som kan dra mest nytta av generativ AI med en uppskattad ekonomisk potential på hela 125 miljarder kronor [2]. För skolvärlden innebär detta en våg av anpassning från systemleverantörer som tävlar om att erbjuda nya lösningar för undervisning, administration och lärande. AI är inte längre en fråga om 'ska vi?' utan om 'hur ska vi?'. Och även om det kan kännas som ett teknologiskt tvång, är fördelarna påtagliga. Prognoser visar att Sveriges BNP kan öka med 9 % genom en bred implementering av generativ AI. Så oavsett om du är lärare, skolledare, elev eller administratör – AI är inte längre något som händer i framtiden. Det händer här och nu. Frågan är inte om vi är redo, utan hur vi anpassar oss.
Hur börjar man resan mot att implementera generativ AI? Svaret är att ta ett steg tillbaka och reflektera över en enkel men avgörande fråga: Vad behöver verksamheten? Behovet är din kompass. För kommuner som precis kliver in i AI-landskapet kan det första steget vara att helt enkelt utforska möjligheterna (och begränsningarna) med dagens AI. Å andra sidan kanske en mer AI-erfaren kommun redan har en tydlig vision och identifierat specifika områden där AI kan stötta personalen. Men när behoven väl är kartlagda, vad gör man sedan? Nästa steg är att förstå marknaden och de leverantörer som finns tillgängliga. Detta är inte bara ett praktiskt råd inför en upphandling, det är också en investering i att skapa en robust AI-strategi. Att förstå vilka system och lösningar som existerar hjälper dig att fatta informerade beslut, från att formulera AI-policyer till att identifiera rätt verktyg för dina specifika behov.
För att komma igång kan du börja med resurser som AI Sweden och deras nätverk (glöm inte deras startup-nätverk) [3], eller kartläggningar som Sweden AI Startup Landscape [4] och Swedish Edtech Industries Edtech-karta [5]. Har du redan ramavtal på plats? Då kan du se över vilka leverantörer som redan är registrerade och möjliga att avropa ifrån (det sparar både tid och huvudvärk). Med andra ord: att börja rätt handlar inte bara om att hitta rätt lösning, utan också om att göra resan enklare och mer strategisk.
Har vi en AI-policy? Det är en fråga som varje organisation bör ställa sig när generativ AI kliver in på scenen. Oavsett din roll inom skolvärlden kan en AI-policy vara avgörande för att skapa en tydlig riktning och säkerställa att teknologin används på ett ansvarsfullt och effektivt sätt. För de flesta kommer detta arbete ske på kommunnivå, men om du har möjligheten att påverka processen är det här några avgörande steg att tänka på.
Genom att följa dessa steg är ni inte bara med och skapar en policy, utan också en strategisk grund för hur AI ska användas för att förbättra skolans verksamhet. Policyn är mer än bara ett dokument, den är ett löfte om att använda tekniken på ett sätt som gagnar samhället och framtida generationer.
Så, du har gjort din research, skapat/läst er AI-policy och skapat en lista över potentiella leverantörer – vad händer nu? Om du inte själv ansvarar för inköpen, kan du helt enkelt överlämna din lista och intresse till de som sköter upphandlingar och fortsätta till nästa kapitel av lathunden. Men om ansvaret för inköp ligger på dig gäller det att navigera försiktigt och undvika fallgropar. Här är det dags för en riskbedömning.
Riskbedömningen kan kännas som en tidskrävande process, men den är avgörande för att säkra att rätt lösning köps in. För att hjälpa dig på vägen, här är en enkel checklista att börja med när du utvärderar generativa AI-lösningar:
Den här checklistan är din guide för att säkerställa att de grundläggande aspekterna av en potentiell lösning är noggrant genomtänkt. Det kan vara en tidskrävande process, så börja direkt och arbeta systematiskt.
När du har hittat och anskaffat lösningar som uppfyller era behov, handlar nästa steg om att maximera värdet av den. Men det är en helt ny fas – och den kräver sin egen plan. Låt oss dyka in i vad som händer efter inköpet.
Nu har du generativ AI i verktygslådan och är redo att använda det – men hur ser du till att det sker på ett ansvarsfullt sätt? Här kommer ett nyckelord som du alltid måste hålla i minnet: GDPR. Att arbeta med AI och personuppgifter innebär ett ansvar som inte kan kompromissas, men låt oss göra det lite mer begripligt med en liknelse.
Tänk dig att du lånar böcker från ett bibliotek för att lära dina barn om historia. Hur skulle du hantera dessa böcker? Antagligen så här:
På samma sätt ska du tänka när du hanterar personuppgifter med hjälp av generativ AI:
Genom att tänka på personuppgifter som något du 'lånar' – och som ska hanteras varsamt och återlämnas i tid – blir det lättare att förstå och följa GDPR i praktiken. Det handlar om respekt för den personliga integriteten, oavsett om det gäller elever, lärare eller kommunmedlemmar.
Visst, det finns en mängd detaljer och juridiska nyanser som kan fylla sidor som är mest lämpat för ett separat inlägg, men så länge ni redan har grundläggande GDPR-riktlinjer på plats kan ni använda dessa principer som en praktisk vägledning. Med detta på plats är ni redo att gå vidare – från att ha systemen till att faktiskt börja skapa värde med dem.
Vad kan du förvänta dig om du väljer Skoolie som leverantör? Svaret är enkelt: en lösning som inte bara levererar resultat utan också trygghet och tydlighet. Genom att återbesöka checklistan vi tidigare gick igenom kan vi konkretisera vad Skoolie erbjuder:
Skoolie gör det enkelt, säkert och smidigt för skolsektorn att använda generativ AI. Oavsett om det handlar om att stödja elever eller underlätta för personal, är målet att AI ska skapa verkligt värde utan att kompromissa med säkerhet eller efterlevnad.
Om din kommun är osäker på om ni hamnar under upphandlingsgränsen, kan ni enkelt kontakta oss på Skoolie. Vi bistår gärna med all information och vägledning som behövs. Med Skoolie får du inte bara en leverantör – du får en partner som förstår utbildningens och kommunens behov i en tid av teknologisk förändring.
Blev du efter läsandet nyfiken på att djupdyka i DIGG och IMYs riktlinjer kan du läsa dem på DIGGs hemsida [6]. Ifall du har förslag på förbättringar på denna lathund så hör gärna av dig då det här är ett levande dokument vi på Skoolie fortsatt uppdaterar.
Rasmus Häggkvist - rasmus.haggkvist@skoolie.se